Jouw site bovenaan in Google, een korte tutorial

Hoger in de zoekmachines zorgt voor meer zichtbaarheid en meer klanten. Klinkt simpel, helaas is dit het niet. Maar wij helpen je graag een handje.

Circa 90% van de mensen start zijn zoektocht op internet met de zoekmachine van Google. Wij leggen dan ook altijd de focus op Google’s zoekmachine. Bovenaan komen in Google is niet eenvoudig, maar zeker ook niet onmogelijk. Google kijkt naar een tal van facetten om te beoordelen op welke positie uw website wordt weergegeven bij de zoekresultaten. Hieronder leggen we kort uit hoe Google zijn zoekresultaten bepaald.

Zichtbaarheid

Wil Google je website goed kunnen indexeren (moeilijk woord voor plaatsen in de zoekresultaten) dan zal je website goed zichtbaar moeten zijn. Nu lijkt het alsof we een pracht van een open deur intrappen want logischer dan dit wordt het natuurlijk niet: als Google je website niet kan zien dan kan Google je website ook niet opnemen in haar zoekresultaten.

Toch ligt het iets lastiger… Je hebt te maken met een bepaalde mate van zichtbaarheid en leesbaarheid van je site. Google ziet de broncode van jouw website en dus niet de opmaak met plaatjes e.d. die jij als persoon ziet. Google kan alleen code lezen en dus moet je in die code zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk zijn. Dit geldt ook voor de teksten op je website. Teksten moeten zo geschreven worden, zodat ze op de door u vooraf gedefinieerde keywords goed gevonden kunnen worden. Hetzelfde geldt voor plaatjes; deze dienen altijd een alternatieve tekst te hebben voor indexatie in Google.

Relevantie

De tweede factor van de SEO Driehoek is “relevantie”. Hoe relevanter jouw website is voor een zoekopdracht in Google, des te hoger je website in de resultaten zal komen. Google heeft uiteraard wel haar eigen methoden om te bepalen hoe relevant je website is en zolang jij diezelfde methoden hanteert dan zit je met Google op 1 lijn. In principe bouw jij je website in eerste instantie voor je doelgroep en niet voor Google (dat vergeten veel internet marketeers overigens). In het kader van relevantie is het echter toch wel handig om de mening van Google van serieuze invloed te laten zijn op de bouw van je website.

De missie van Google is vrij simpel: De beste/meestgebruikte zoekmachine ter wereld zijn en dat ook blijven. Dit kan Google alleen bereiken door kwalitatief de beste (lees: relevante) zoekresultaten te geven aan haar gebruikers. Dus hoe relevanter jouw website aan een zoekopdracht van een gebruiker van Google is des te logischer het is voor Google om  jouw website als suggestie aan die gebruiker te geven, snappie?

Reputatie

Google kijkt, naast zichtbaarheid en relevantie, ook naar de reputatie van jouw website. Daarnaast kijkt Google ook (en dat weten veel mensen niet) naar de reputatie van de webpagina’s die naar jou linken. Vanaf het begin dat jouw website op het internet komt bouwt deze een reputatie op bij Google, dat  voortdurend kan veranderen in zowel positieve als negatieve zin. Laten we eens kijken naar een site met een hoge reputatie… Iedereen kent Wikipedia, waarom? Omdat Wikipedia zo’n hoge reputatie heeft opgebouwd bij Google als het aankomt op waardevolle informatie dat de pagina’s van Wikipedia altijd vrij snel bovenaan in de zoekresultaten staan.

Geplaatst in de categorie: Blog