In dit artikel wordt uitgelegd hoe je e-commercetracking voor een Google Analytics 4-property instelt met Google Tag Manager en WooCommerce. Google Analytics 4 of GA4 is de volgende generatie van de populaire gratis tool Google Analytics. Het gebruikt een heel ander gegevensmodel, evenals nieuwe rapporten en gebruikersinterface. De plugin GTM4WP gebruikt de aanbevolen evenementnamen van Google om e-commerceacties zoals toevoegen aan winkelwagen, productklik of aankoop te verzenden.
Dit artikel is bedoeld voor gebruikers van Google Tag Manager voor WordPress-plug-in v1.12 of nieuwer.
Liever uitbesteden? Neem dan contact met ons op.
Stap 1: controles vooraf – configuratievariabele Google Analytics 4
U hoeft niets in te stellen in het Google Analytics 4-property. Het haalt automatisch e-commercegebeurtenissen en -gegevens op en toont je de resultaten in rapporten voor het genereren van inkomsten.
In jouw Google Tag Manager-container moet je eerst een Google Analytics 4-configuratietag toevoegen als je deze nog niet hebt toegevoegd. Hiermee wordt jouw Google Analytics 4-webstream-ID (G-XXXXXXXXX) en elk algemeen kenmerk dat je daarin instelt, opgeslagen. Het zal ook een page_view-gebeurtenis verzenden als je het standaardgedrag van de tag niet wijzigt.
- Begin met het toevoegen van een nieuwe tag
- Selecteer Google Analytics: GA4-configuratie
- Voer je Google Analytics 4-meet-ID in (ook bekend als webstream-ID)
- Als je niet zeker weet welke andere opties in deze tag moeten worden ingesteld, laat je al het andere in de standaardstatus
- Voer een naam in bovenaan het paneel (in het onderstaande voorbeeld ziet u: GA4 – Paginaweergave – Alle pagina’s)
- Bewaar de nieuwe tag
Stap 2: importeer GTM4WP Google Analytics 4 containersjabloon
- Download het Google Tag Manager GA4-containersjabloon
- Open in de gebruikersinterface van Google Tag Manager Admin / Container / Import Container:
- Selecteer het eerder gedownloade bestand
- We raden ten zeerste aan om tijdens het importproces een nieuwe werkruimte aan te maken (voer een gewenste werkruimtenaam in)
- Selecteer de optie Importeer functie
- Om aan de veilige kant te blijven, selecteer je ‘Hernoemen van conflicterende tags, triggers en variabelen’
- Je zou alleen “Nieuwe” items in de overzichtstabel moeten zien. Als je ook gewijzigde of verwijderde items ziet, controleer dan de details in overleg met een Google Tag Manager-expert indien nodig
- Klik op de knop Bevestigen om door te gaan
Dit importproces creëert de volgende nieuwe trigger in de werkruimte:
- Evenement – E-commerce-evenementen GA4: het wordt geactiveerd op alle e-commerce-evenementen in uw WooCommerce-winkel
De volgende variabelen worden gemaakt:
- E-commerce: hulpvariabele om de meest recente e-commercegegevens uit de gegevenslaag te halen
- E-commerce-items: retourneert de meest recente productgegevens in de gegevenslaag. Je kunt deze variabele in een Google Ads-remarketingtag gebruiken om dynamische remarketinggegevens in te vullen
- E-commerce transactie-ID: de bestel-ID op de pagina voor ontvangen bestelling. Je kunt deze variabele gebruiken in andere tags waar u de ID van de bestelling die zojuist op jouw site is geplaatst, moet verzenden
- E-commercewaarde: de totale waarde van de bestelling op de pagina ontvangen bestelling. Je kunt deze variabele gebruiken in andere tags waar je de waarde van de zojuist op jouw site geplaatste bestelling moet doorgeven
- E-commercebelasting: de totale belastingwaarde van de bestelling op de pagina met ontvangen bestelling
- E-commerce affiliatie: meestal leeg, kan in de toekomst de naam van een gelieerde partner bevatten
- E-commerce verzending: de totale verzendkosten van de bestelling op de pagina ontvangen bestelling
- E-commercecoupon: deze bevat alle couponcodes in een door komma’s gescheiden lijst die is ingewisseld tijdens het afrekenen (variabele alleen ingevuld op de pagina met ontvangen bestelling)
- E-commercevaluta: de valuta die is gebruikt in de laatste e-commerceactie. Je kunt deze variabele gebruiken in andere tags waar je de valuta van de zojuist op jouw site geplaatste bestelling moet doorgeven
De volgende tag wordt gemaakt:
- GA4 – Evenement – E-commercegebeurtenissen: wordt geactiveerd met behulp van de hierboven beschreven trigger, gebruikt de gebeurtenisnaam van de laatste e-commerceactie met behulp van de aanbevolen winkelgebeurtenisnamen van Google. Bevat alle vereiste e-commerceparameters met behulp van de hierboven genoemde variabelen
Stap 3: voltooi de nieuw gemaakte e-commerce evenementtag
- In stap 1 had je ofwel al een “Google Analyitcs 4: GA4-configuratietag” of je hebt deze gemaakt terwijl u de stappen doorliep
- Open de tag “GA4 – Evenement – E-commerce-evenementen” die zojuist is gemaakt in stap 2
- Open de lijst in de vervolgkeuzelijst Configuratietag
- Selecteer jouw GA4-configuratietag (de naam kan anders zijn dan op de bovenstaande schermafbeelding)
- Sla de wijzigingen op
Publiceer alles. Helemaal klaar!
Op dit punt stelt u alles in om e-commerce voor Google Analytics 4 bij te houden in jouw WooCommerce-winkel. Genieten! 🙂
Mocht je er niet uitkomen neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!