Hoe verplaats je klanten en bestellingen van de ene WooCommerce-site naar de andere?
In deze blog leert u hoe u met succes WooCommerce-klanten en bestellingen tussen sites kunt migreren zonder het wachtwoord van de klant te wijzigen of bestaande bestellingen en post-ID’s te overschrijven.
Of u nu een paar of duizenden WooCommerce-klanten en bestellingen tussen sites moet verplaatsen! Denk eraan om geduldig te blijven, back-ups te maken na elke stap en indien nodig op verschillende testlocaties te oefenen.
Liever uitbesteden? Neem dan contact met ons op.
Hoe WooCommerce-klanten en bestellingen van site naar site migreren?
- Exporteer klanten van site A
- Klanten importeren naar site B
- Exporteer bestellingen van site A
- Importeer bestellingen naar site B
Zorg ervoor dat u uw klanten migreert voordat u uw bestellingen migreert. Waarom? Elke bestelling wordt toegewezen aan een enkele klant. Als de klant nog niet is gemigreerd, kan de bestelling niet aan die klant worden toegewezen. Dit is vooral belangrijk als u klanten en bestellingen tussen sites samenvoegt en u wilt dat uw klanten hetzelfde wachtwoord behouden. Bekijk hier meer veelgestelde vragen.
Welke plug-ins hebben we hiervoor nodig?
Hieronder staan de volgende plug-ins die u kunt gebruiken bij uw migratie:
- Order / Customer CSV Export plugin
- Order / Customer CSV Import Suite plugin
Ja, ik weet dat dit betaalde plug-ins zijn. Ik heb veel gratis en andere betaalde plug-ins geprobeerd en kon mijn bestellingen niet succesvol migreren zonder de twee bovenstaande plug-ins. Deze plug-ins besparen u niet alleen veel tijd en hoofdpijn tijdens het migratieproces, maar zorgen er ook voor dat uw klanten en bestellingen correct worden verplaatst.
Laten we beginnen!
1. Exporteer klanten van site A
Stap 1
Ga eerst naar site A en upload en activeer de plug-in Customer / Order CSV Export.
Stap 2
Beweeg vervolgens op uw WordPress-dashboard over WooCommerce en klik op “CSV Export”.
Stap 3
Ga vervolgens naar Instellingen, schakel Klanten in, selecteer de vervolgkeuzelijst naar CSV-import en klik op “Instellingen opslaan”.
Stap 4
Ga ten slotte naar het tabblad CSV-export, schakel Klanten en klik op “Exporteren”.
Wanneer het exporteren is voltooid, navigeert u naar het tabblad “Exportlijst” en downloadt u uw CSV-bestand.
Mijn export loopt vast zonder te voltooien. Hoe los ik dit op? Als u freeze exporteert zonder deze te voltooien, zorg er dan voor dat uw site geen HTTP-verzoeken blokkeert.
Voordat u doorgaat naar deel 2, controleert u het CSV-bestand van uw klanten compleet is.
De eerste 3 kolommen moeten gebruikersnaam, e-mailadres en wachtwoord zijn.
Als de eerste 3 kolommen klant-id, voornaam en achternaam zijn, heeft u uw klanten niet geëxporteerd van site A met behulp van de exportindelingsmethode “CSV-import” (ter herinnering, we hebben dit in stap 3 hierboven voltooid).
Goed
- username
- password
Fout
customer_idfirst_namelast_name
Hier is een voorbeeld CSV-bestand als u er zeker van wilt zijn dat u de instructies volgt: voorbeeld klanten csv import
Als uw CSV-bestand correct is, bereid u dan voor om uw klanten van site A naar site B te importeren in deel 2!
2. Importeer klanten van site A naar site B
Stap 1
Ga eerst naar site B en upload en activeer de plug-in Customer / Order / Coupon CSV Import Suite.
Stap 2
Beweeg vervolgens op uw WordPress-dashboard over WooCommerce> klik op “CSV Import Suite”.
Stap 3
Klik vervolgens op “Klanten importeren”, upload het CSV-bestand van uw klanten en klik op “Importeren”.
Stap 4
Schakel tot slot de instellingen in op basis van de klanten die u importeert en klik op “Volgende”.
Als een klant bijvoorbeeld geen verzendadres heeft ingesteld, schakel ik om zijn factuuradres te gebruiken. Omdat we de klanten hebben geëxporteerd met behulp van het CSV-importformaat in deel 1, zijn de gebruikerswachtwoorden bovendien correct gehasht en hoeven ze niet opnieuw te worden gehasht.
Pro-tip: de eerste 3 kolommen van uw CSV-bestand moeten gebruikersnaam, e-mailadres en wachtwoord zijn.
Nadat je hebt bevestigd dat je mapping correct is ingesteld, scroll je naar beneden en klik je op “Dry Run”.
Als u als een “Dry Run” draait, kunt u zien hoe de gegevens worden geïnterpreteerd voordat u de import uitvoert.
Als u een fout maakt, kunt u altijd herstellen naar het vorige back-uppunt.
Als alles klaar is voor gebruik, klikt u op “Start import”.
Proficiat! U hebt uw klanten gemigreerd van site A naar site B.
In deel 3 exporteren we uw bestellingen van site A.
3. Exporteer bestellingen van site A
Voordat u uw bestellingen van Site A exporteert, moet u ervoor zorgen dat de SKU’s voor elk product (en eventuele productvariaties) op Site A overeenkomen met de producten op Site B.
Stap 1
Ga eerst terug naar Site A. Beweeg op uw WordPress-dashboard de muisaanwijzer over WooCommerce en klik op “CSV Export”.
Importeer / exporteer je alleen WooCommerce-bestellingen? Als u dit nog niet hebt gedaan, is de eerste stap het kopen, downloaden en activeren van de CSV-exportplug-in voor klanten / bestellingen op site A.
Stap 2
Ga vervolgens naar het tabblad Instellingen, schakel Bestellingen in en selecteer de vervolgkeuzelijst naar “CSV-import” en klik op “Instellingen opslaan”.
Stap 3
Klik vervolgens op het tabblad “Exporteren”, zorg ervoor dat de export is omgeschakeld naar Bestellingen en klik op de knop Exporteren.
Stap 4
Als de export is voltooid, klikt u ten slotte op het tabblad “Exportlijst” en downloadt u het geëxporteerde CSV-bestand met bestellingen.
In deel 4 importeren we bestellingen van site A naar site B.
4. Importeer bestellingen van vestiging A naar vestiging B
Voordat u uw bestellingen importeert, raad ik u ten zeerste aan een back-up te maken van site B!
Download en activeer bovendien de gratis plug-in Disable Emails. Deze plug-in voorkomt dat e-mails naar uw WordPress-server worden verzonden. Dit is handig wanneer u de bestellingen op site B importeert, omdat het e-mailmeldingen blokkeert om naar uw klanten te verzenden. Ik heb deze fout gemaakt door deze plug-in niet te gebruiken en heb meer dan 5.000 e-mails met bestellingsmeldingen naar eerdere klanten gestuurd van bestellingen van 5 jaar geleden!
Importeer / exporteer je alleen WooCommerce-bestellingen? Als u dit nog niet heeft gedaan, kunt u de plug-in Customer / Order CSV Import Suite op Site B kopen, downloaden en activeren.
Stap 1
Navigeer eerst naar Site B en beweeg op uw WordPress-dashboard over WooCommerce en klik op “CSV Import Suite”.
Klik vervolgens op “Bestellingen importeren”.
Stap 2
Upload vervolgens uw CSV-bestand met bestellingen, klik op “Volgende” en configureer de opties.
Als u klaar bent, klikt u op “Volgende”.
Pro-tip: als uw product-SKU’s zijn gewijzigd en u producten wilt importeren met een bijgewerkte SKU, opent u het CSV-bestand met bestellingen en voert u een zoekopdracht uit en vervangt u de product-SKU’s die zijn bijgewerkt voordat u uw bestellingen importeert.
Stap 3
Zorg er vervolgens voor dat het CSV-bestand van uw bestellingen correct is toegewezen. Zelfs als u geen bestellingen samenvoegt, kunt u de eerste kolom ‘id’ in de bestandstoewijzing overslaan.
De eerste 3 geïmporteerde kolommen moeten zijn:
id- order_number
- order_number_formatted
- created_at
Als u klaar bent, klikt u op “Volgende”.
Stap 4
Klik ten slotte op uitvoeren als een “dry run” en als alles goed is verlopen, klikt u op “Nu een live-import uitvoeren”.
Gefeliciteerd! U heeft uw bestellingen en klanten gemigreerd van site A naar site B!
Niet gelukt? Liever uitbesteden? Neem dan contact met ons op.
Pro tip: zorg ervoor dat u de plug-in Disable Emails deactiveert na het voltooien van het migratieproces. U wilt dat nieuwe bestellingen e-mailbevestigingen kunnen ontvangen!